Muuttopäivä DASin huoltopalvelussa

03.03.2017
Muuttopäivä DASin huoltopalvelussa

Kello lähestyy yhdeksää ja saavun sovitusti DASin toimistolle. Lunta sataa hiljalleen ja soitan toimiston sivuoven kelloa. Minut päästetään sisään - juuri sopivasti aamukahvia varten. Kahvin jälkeen siirryn huoltomiesten työhuoneen puolelle ja alan jututtaa DASin toista huoltomiestä, Reima Kuusistoa, joka on saapunut töihin jo tuntia aiemmin, ja jonka kanssa olen sopinut kiertäväni säätiön eri kiinteistöjä seuraten hänen työpäiväänsä ja -tehtäviään.

Kysyn häneltä: ”Mitä teet yleensä aamuisin ennen kuin lähdet kiertämään kiinteistöjä?”

Reima vastaa naurahtaen: ”Ensimmäisenä puetaan tietenkin työvaatteet ja avataan työkone. Aamulla tehdään myös vikailmoitusten priorisointi niin, että päivän alussa hoidetaan kaikki vakavimmat viat kuntoon. Aamulla on myös aikaa vastata sähköposteihin ja hoitaa muita toimistoasioita.”

Pian keskustelun jälkeen nousemme Reiman kanssa DASin valkoiseen huoltoautoon ja lähdemme kohti keskustaa. Päivän ensimmäinen tehtävä on hakea Turvacenteriltä uudet avaimet sarjoitettavaan lukkoon, sillä asukas on hukannut avaimensa, jolloin lukko sekä avaimet on uusittava. Matkalla puhumme sähköiseen vikailmoitukseen tulleista uudistuksista ja siitä, kuinka asukkaat ovat ottaneet ne käyttöönsä. Aiemmasta poiketen nykyiseen vikailmoitukseen voi myös liittää kuvan, minkä Reima sanoo helpottaneen ja nopeuttaneen työntekoa.

”Erityisesti vaihtarit näyttävät innostuneen kuvien liittämisestä”, Reima sanoo ja jatkaa, ”tässä vastikään eräs vaihtari lähetti kuvan asunnon rikkinäisestä pistorasiasta. Kuvan perusteella osasin lähettää heti sähkömiehelle tietoa siitä, millaisesta viasta on kyse. Tällöin huoltopalvelun ei tarvinnut käydä erikseen toteamassa vikaa, vaan pistorasian korjaus saatiin tilattua heti ja asukkaalle tämä näkyi nopeampana palveluna ja lyhentyneenä vasteaikana.”

Turvacenterillä odotamme uusien avainten valmistumista ja Reima soittaa asukkaalle sopiakseen lukon ja avainten vaihtamisajankohdasta. Käymme odotellessa myös yleistä keskustelua avainten katoamisesta ja uusimisesta. Reima osaa kertoa minulle, että lukon sarjoitus maksaa noin 150–300 euroa riippuen asunnon tyypistä ja uusien avainten määrästä. Esimerkiksi Kuntotie 3:n ja 5:n soluasuntoihin, joissa asuu 6 asukasta, avaimia joudutaan tilaamaan 8–9 kappaletta, mikä tekee sarjoittamisesta kallista.

Saatuamme uudet avaimet suuntaamme kohti Anninporttia. Reima koputtaa asunnon ovea ja pian asukas vastaakin avaamalla sen. Reima tervehtii häntä ja alkaa vaihtaa lukkopesää. Muutaman minuutin kuluttua työ on valmis, lukon toimivuus on testattu, asukas saa uudet avaimensa ja Reima ottaa talteen asukkaan antaman, nyt lukkoon sopimattoman, vara-avaimensa.

”Nyt, kun ollaan täällä, niin voitaisiin vilkaista tätäkin”, Reima sanoo ja avaa erään huoneiston oven, ”viime aikoina olemme asentaneet pilottihankkeena joihinkin asuntoihin laminaatti- ja vinyylilattioita nähdäksemme, miten ne toimivat käytännössä ja millaisia kokemuksia asukkailla on niistä verrattuna muovimattoihin, joita asunnoissamme tavallisesti on.”

Ja hienoltahan asunto näyttääkin. Vuosituhanteen vaihteessa valmistuneen kiinteistön huoneisto on saanut näyttävän kasvojenkohotuksen, sillä aiemman muovimaton päälle on asennettu hillityn tyylikäs, puukuvioinen ja harmaa vinyylilattia. Huoneisto näyttää nyt lähes uudelta ja tuoksuukin siltä. Reima kertoo myös toisesta uudistuksesta, nimittäin huoneistojen kuvaamisesta 360° tallentavalla kameralla. Näitä kuvia olisi mahdollista myöhemmin käyttää esimerkiksi asuntojen esittelemiseksi säätiön kotisivuilla.

On kuitenkin aika siirtyä päivän tärkeimpään urakkaan, nimittäin asuntotarkastuksiin. Ensimmäinen kohteemme on Rovalassa. Kurvaamme kiinteistön pihaan. Ennen asuntotarkastusta käymme kuitenkin lukemassa kiinteistön veden- ja sähkönkulutusmittarit, sillä sekin kuuluu jokaisen kuunvaihteen tehtäviin. Reima kuvailee keskenään risteilevien putkien tarkoitusta ja tehtävää. Käy ilmi, että kuten monessa muussakin asiassa, teknologian kehittyminen on jouduttanut myös tämän tehtävän suorittamista. Reima kertoo, kuinka aiemmin mittarilukemia piti lähettää yksi kerrallaan viesteillä, myöhemmin hieman kömpelöillä miniläppäreillä ja nyt kätevästi tabletilla.

Nyt on vihdoinkin asuntotarkastuksen aika. Koputamme huoneiston oveen ja odotamme vastausta. Reima kertoo, kuinka joskus uudet asukkaat ovat jo ehtineet muuttaa asuntoon, soluasunnon muissa huoneissa on edelleen asukkaita tai poismuuttava asukas on vielä lopettelemassa asunnon siivousta, joten on tärkeää kertoa tulostaan. Kukaan ei kuitenkaan avaa ovea, joten astumme sisään ja Reima aloittaa asunnon tarkastamisen. Hän tarkastaa soluhuoneen kaapistojen kunnon ja siisteyden. Tämän jälkeen hän tarkastelee asunnon yleistä kuntoa ja siisteyttä. Hän tarkistaa, että lattia on luututtu myös sängyn alta. Huomaamme seinään jääneen jäljen.

”Tämä on selkeästi vanha jälki eikä siis nyt muuttaneen asukkaan jäljiltä”, Reima toteaa mutta ottaa jäljestä kuvan joka tapauksessa arkistoitavaksi.

Päivä etenee lounastauon jälkeen asuntotarkastusten parissa. Reimasta huomaa, että hän on hionut itselleen toimivan tavan tarkistaa asuntoja ja hän tekee sen tehokkaasti. Joissain tapauksissa homma hoituu nopeasti, sillä asunnot on jätetty moitteettomaan kuntoon. Toisinaan asuntoihin on jäänyt selkeitä puitteita. Joku on jättänyt jääkaapin taustan siivoamatta, toinen on asuessaan kiinnittänyt seinään esineitä teipillä ja nyt seinään on jäänyt rumia jälkiä. Yhdessä kohteessa autan Reimaa siirtämään käyttökelvottomaksi pilatun sängyn pois DASin kalustetusta soluhuoneesta. Kaikki nämä viat ja puutteet Reima merkitsee tarkastusraporttiin ja samalla määrittelee, onko vika tai puute laskutettava vai lasketaanko se asunnon luonnolliseksi kulumiseksi. Hän tähdentää, että laskutettavat viat tarkastetaan vielä toimistolla vertaamalla nyt tehtävää tarkastusraporttia aiemmin asunnosta tehtyihin huoneistokortteihin ja tarkastusraportteihin.

Päivän mittaan ehdimme myös vierailemaan Kuntotie 3:ssa, jossa Reima vaihtaa asuntoon kuuluvan reitittimen, joka on viallinen. Tavallisesti vikailmoitusten hoitaminen veisi suuremman osan työajasta, mutta tämän päivän prioriteettina on tarkastaa kaikki vapautuvat asunnot, sillä uudet asukkaat ovat muuttamassa sisään. Yhden tarkastuksen aikana uudet asukkaat ovatkin jo muuttamassa asuntoon ja myös he pääsevät seuraamaan hetken aikaa Reiman toimia.

”Tavallisina päivinä yksikin puhelu saattaa muuttaa päivän työjärjestystä kokonaan”, Reima sanoo.

Yhtäkkiä huomaan, että kello lähestyy kahta ja on aika palata toimistolle päiväkahvin ajaksi. Pieni tauko tekeekin hyvää, sillä huoneistosta toiseen kiertäminen käy kuntoilusta. Kahvipöydän äärellä kertaamme päivän tähänastista kulkua ja sattumuksia. Totean, että jo muutaman tunnin perusteella huoltopalvelun työ vaikuttaa monipuoliselta ja vaatii monen eri asian osaamista rautaisella ammattitaidolla ja kokemuksen tuomalla tarkkuudella sekä varmuudella. Kahvitauon jälkeen asuntotarkastusten on määrä jatkua, joten päästän Reiman tekemään loppupäivän töitään rauhassa ilman minua. 

asunto vinyylilattia.jpg

 

Avainsanat

Jaa artikkeli

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Lue lisää Voit estää evästeiden käytön selainasetuksista.
OK